mandag 21. november 2011

Worldcup-debut!

I helga var det worldcup i Kranj, Slovenia. Fra Norge deltok Magnus, Eirik og meg selv. Dette var min aller første worlcup og i forkant av konkurransen var jeg utrolig spent! Til neste år er jeg ikke lengre junior så da er det worlcupen som gjelder og ikke europacupen. Derfor hadde jeg lyst til å prøve meg på en worldcup i år for å vite litt om nivået og hva som venter meg neste sesong. Jeg regnet med at nivået kom til å være veldig mye høyere enn i juniorkonkurransene og at rutene ville være skrudd mye hardere. Derfor hadde jeg ikke så store forventninger til denne konkurransen, men jeg hadde ikke lyst til å drite meg fullstendig ut heller .. Jeg visste at fler av juniorkonkurrentene mine kom til å delta pluss en del litt ukjente navn, og også alle de erfarne og sterke worldcup klatrerne!
Jeg hadde et håp om å komme til semifinalen. Det betydde at jeg måtte slå ti andre deltakere, og når jeg så på påmeldingslista innså jeg at dette kunne være oppnåelig. Før kvallikene var jeg spent og litt nærvøs, men samtidig følte jeg ikke egentlig at jeg hadde noe å tape så da var det bare å kjøre på og gjøre sitt beste! 1. kvallik var litt teknisk på halvgode tak helt til den dro seg til i toppen med litt mer fysiske flytt. Jeg ble veldig overrasket over hvor langt jeg kom, fordi jeg hadde trodd at takene skulle være mye dårligere. Derfor ble jeg positivt overrasket flere steder underveis i klatringen, noe som gav meg motivasjon videre i ruta. Jeg ble ganske pumpa etterhvert og fallt da det begynte å bli brattere og hardere. Uansett var jeg fornøyd med klatringen og så lyst på 2. kvallik. Kvallikene ble klatret parallelt noe som betydde at jeg hadde mellom 1-2 timer pause før jeg skulle på igjen. 2. kvallik var på litt større tak og litt større flytt. Den var også litt brattere hele veien. Jeg kjente meg litt sliten fra 1. kvallik, men jeg liker bratt klatring så jeg gledet meg uansett! For meg kjentes 2. kvalliken hardere ut, men jeg følte at jeg fikk kjempet og tatt meg ut ganske bra.
Etter kvallikene lå jeg på 16. plass, noe som var utrolig overraskende. Jeg hadde hatt et håp om å komme til semifinalen, men jeg hadde virelig ikke trodd at jeg skulle ligge så bra ann. Jeg var utrolig glad og motivert og ikke minst spent på neste rute!
Semifinalen ble klatret samme dag, sent på kvelden (start kl åtte). Magnus hadde (ikke overraskende) også kommet videre og så vi var to norske som skulle klatre! Ruten var mye hardere enn kvallikene og det var ordentlige flytt hele veien. Jeg følte at jeg måtte ta i bra og holde ordentlig fokus hele veien. Jeg kom meg forbi flere steder jeg trodde jeg kunne fallt og var veldig fornøyd med å ha kommet dit jeg gjorde. Da jeg fallt var jeg sliten og hadde fått tatt i bra!

Jeg endte på en 17. plass noe jeg er utrolig fornøyd med! Jeg hadde aldri trodd at worldcup-debuten skulle ende med et så godt resultat. Jeg følte at jeg fikk tatt meg ut bra på alle rutene og hadde god fokus stort sett under hele klatringen uten å gjøre alt for mange feil. Selvfølgelig er det flere småting som jeg i ettertid ser at jeg kunne gjort annerledes, men sånn er det vel alltid i en konkurranse. Med tanke på at dette var min aller første worldcup ser jeg lyst på neste sesong og jeg er utrolig motivert til å klatre flere konkurranser som senior neste år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar