tirsdag 15. november 2011

EYC i Pau - bagasjekaos og 4. plass!


I helgen var det europacup i Pau (Frankrike) hvor jeg, Jakob (Norum) og Endre (Evensen) deltok fra Norge. Jeg hadde ikke deltatt på noen internasjonal konkurranse siden september, og var ganske gira og spent på formen. Jeg håpet dette kunne bli en god oppkjøring før de to kommende konkurransene i Kranj (WC og EYC de to neste helgene). Desverre gikk ikke turen særlig smurt og konkurranseopplevelsen ble i det hele tatt litt mer stressende enn jeg hadde ønsket.. Grunnen var at vi mistet all bagasjen vår under mellomlandingen på Charles de Gaulle og dette skapte litt problemer. Heldigvis hadde jeg reservesko og sele i håndbagasjen, men jeg manglet kalk, klær, mobillader og toalettsaker. Jakob hadde landslagstrøye i håndbagasjen så jeg fikk låne denne til å klatre i så vi berget, men det var langt i fra en optimal situasjon. Bare det å hele tiden gå rundt å irritere seg over alt man manglet gjorde det vanskeligere å fokusere på det viktigste- nemlig klatringen!


Uansett, klatring ble det! Jeg var super gira da jeg våknet av alarmen lørdag morgen og følte meg overraskende uthvilt, med tanke på alt styret med bagasjen og registreringen/ teknisk møte kvelden før. (Vi rakk ikke registreringen og kom 30 min for sent til teknisk møte siden vi rotet oss bort da vi skulle finne hallen..) Jeg pakket det jeg hadde av klatrestasj og varme klær og skyndte meg ned til frokosthallen. Der møtte jeg en sjokkert resepsjonist som lurte på hva i alle dager jeg ville der kl fem om morgenen! Jeg hadde brukt min gamle iPod Nano som vekkeklokke siden mobilen min var tom for batteri og jeg ikke hadde lader. Det viste seg at den var stilt to timer fram og jeg hadde stått opp kl 5 istedet for kl 7! Jeg var pent nødt til å gå og legge meg og prøvde å få to timer til med søvn før jeg sto opp, igjen.

Konkurransen var organisert sånn at man klatret begge kvalliker og finale samme dag - 1. og 2. kvallik gikk parallelt fra kl 09.00 til 11.00, og finale var på kvelden kl 20.00. Jeg kjente meg ikke helt opplagt før kvallikene, men det var tidlig på dagen og jeg fungerer alltid bedre på kvelden. Kvallikene gikk helt greit og jeg kvalifiserte meg til finale. Jeg likte ikke helt å ha så liten pause mellom kvallikene og kjente meg ikke helt uthvilt før 2. kvallik. Men det hadde ikke så mye å si for nesten alle falt på det samme flyttet uansett.
Tilbake på hotellet fikk vi vite at bagasjen ikke kom til å komme før i kveld, så da ble jeg nødt til å dra på shopping! Jeg måtte ha overtrekksklær til finalen for å holde på varmen i isolasjonen. Heldigvis var det god tid mellom kvallik og finale så jeg fikk tak i det mest nødvendige. I tillegg kjøpte jeg en ipodlader så jeg fikk ladet iPhonen og slapp å bruke min upålitelige Nano...

I finalen klatret youth A først og Junior etterpå. Derfor begynte ikke klatringen vår før kl 21.00. Det betydde et par timer i isolasjon, før klatringen startet. Ruten vår var svakt overhengende med ganske mye traversering. Veggen var ikke veldig høy, men den var bred, så ruten gikk litt i sikksakk. Ruten hadde ingen markerte crux eller veldig spenstige flytt, men var jevn og med progressivt hardere flytt. Alle fikk klatret et godt stykke, og den skilte bra. Jeg fikk pushet meg ganske bra på slutten og gikk et par flytt lengre enn forventet. Da jeg falt var jeg ganske sliten og var relativt fornøyd med klatringen. Jeg endte på en 4. plass, min beste plassering i en europacup så langt! Tatt i betraktning alt kaoset rundt reisen er jeg ganske fornøyd med utfallet av konkurransen. Tror dette var en god konkurranseerfaring og oppkjøring før de to neste konkurransene som kommer (WC i Kranj og EYC de to neste helgene).
Bilder kommer etterhvert! Stay tuned ;)


(KLM klarte forresten å rote bort baggen min på vei hjem fra konkurransen også... Håpløst flyselskap!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar